FC
FrancesC
According to AFP, CGTN’s license is approved by French authorities, meaning the channel is able to back on the air in the UK…

Quote:
The Chinese English-language news network CGTN will be able to broadcast in Britain, despite being officially banned there, as a result of a ruling by a French regulator, it emerged on Wednesday.

British regulator Ofcom slapped a ban on China Global Television Network on February 4, arguing that CGTN’s state-backed ownership structure violated UK law.

According to Ofcom, a proposed transfer of CGTN’s licence to a different media group would still keep the network tied to the Chinese Communist Party.

But the Chinese network argued that, under the terms of the European Convention on Transfrontier Television (CETT), it was authorised to broadcast in another European Council member country, in theory allowing it to continue broadcasting in Britain as well.



Just to let you know...

Breaking: Ofcom have just revoked CGTN's license to broadcast in the UK




If my guess is correct, "Star China Media" might be the same Star China Media, which is owned by China Media Capital (CMC), an equity company headed by Li Ruigang (who was a head of Shanghai Media Group). Star China Media was formed as a part of the sale of some of the old News Corp's (and subsequently 21st Century Fox's) assets in Mainland China, which were previously a part of Star TV (yes, once a major player in Asia-wide media landscape - not just India - that the new Disney+ portal is named after), to the CMC. The News Corp assets sold to the CMC at the time include Xing Kong Weishi (a Mandarin Chinese entertainment channel), the Mainland Chinese version of Channel V music channel, and Fortune Star library of Chinese language films.

It’s interesting that this is now an issue (although I’m hardly sad to see CGTN go). The channel has been on Sky (originally as CCTV-9) for at least 15 years. Obviously, under it’s old name it was clearly under the control of CCTV so it’s hardly like this is a new thing.

This must put RT (and possibly TRT World?) on pretty thin ice.


CCTV9 was more documentary oriented programmes wasn't it?.


The original CCTV-9 (the news channel in English, which is now the CGTN channel) was renamed CCTV News in April 2010. Months later, in January 2011, CCTV launched two documentary channels (in English and Mandarin Chinese each) named CCTV-9; the English version of the documentary channel is now named CGTN Documentary, while the Chinese version stayed as CCTV-9.

Murdoch’s News Corporation launched Star TV in China in 2002, then News Corp helped CCTV-9 get the license in the UK “in return”… So that’s why CGTN’s license is hold by Star Media China.