The Newsroom

Ofcom revokes CGTN's broadcasting license

They say CGTN is 'controlled by a body which is ultimately controlled by the CCP'

CF
CallumF Central Reporting Scotland
Breaking: Ofcom have just revoked CGTN's license to broadcast in the UK


PA
Parker
Still seems to be on Freesat 221
..."at the first sign of danger my pussy's hairs stand on end" Betty Slocombe 27/05/1975
SI
sigma421 Granada North West Today
It’s interesting that this is now an issue (although I’m hardly sad to see CGTN go). The channel has been on Sky (originally as CCTV-9) for at least 15 years. Obviously, under it’s old name it was clearly under the control of CCTV so it’s hardly like this is a new thing.

This must put RT (and possibly TRT World?) on pretty thin ice.
TE
Technologist London London
Still seems to be on Freesat 221

..... seems an error ..
https://www.freeview.co.uk/sites/default/files/2019-09/LCN-Allocation-Terms-Conditions-April-2017.pdf
See 10.1(b)
PA
Parker
Still seems to be on Freesat 221

or even 211 - my clumsy fingers Shocked
..."at the first sign of danger my pussy's hairs stand on end" Betty Slocombe 27/05/1975
SL
Shaun Linden Recently warned Central Reporting Scotland
It’s interesting that this is now an issue (although I’m hardly sad to see CGTN go). The channel has been on Sky (originally as CCTV-9) for at least 15 years. Obviously, under it’s old name it was clearly under the control of CCTV so it’s hardly like this is a new thing.

This must put RT (and possibly TRT World?) on pretty thin ice.


CCTV9 was more documentary oriented programmes wasn't it?

It does seem odd that RT continues but CGTN has to go. I have to admit I've never watched a full news programme on the channel so no idea if it's fair or not.
MI
TheMike Central (East) East Midlands Today
It’s interesting that this is now an issue (although I’m hardly sad to see CGTN go). The channel has been on Sky (originally as CCTV-9) for at least 15 years. Obviously, under it’s old name it was clearly under the control of CCTV so it’s hardly like this is a new thing.

This must put RT (and possibly TRT World?) on pretty thin ice.


CCTV9 was more documentary oriented programmes wasn't it?

It does seem odd that RT continues but CGTN has to go. I have to admit I've never watched a full news programme on the channel so no idea if it's fair or not.

This is specifically down to the fact the company who holds the UK broadcast licence is in fact not in control of the news that appears on the channel. Editorial decisions can be traced back to CCTV, which in turn in controlled by the Chinese state.
Investigations about due impartially and privacy breaches are separate and are ongoing.

Incidentally, there's been no mention about the Ofcom decision on the channel since the news broke, very different to how RT would handle such a matter.

RT has so far convinced Ofcom that editorial control sits with the licence holder. Russia does things differently - RT has control, but the Kremlin controls the purse strings, which could encourage editors to pursue some stories and not others...
IS
Inspector Sands
It’s interesting that this is now an issue (although I’m hardly sad to see CGTN go). The channel has been on Sky (originally as CCTV-9) for at least 15 years. Obviously, under it’s old name it was clearly under the control of CCTV so it’s hardly like this is a new thing.

This must put RT (and possibly TRT World?) on pretty thin ice.

Probably not. The footnote on the Ofcom ruling says:

The Broadcasting Act 1990 prohibits (among other disqualified persons) bodies whose objects are wholly or mainly of a political nature, or those who are controlled by such bodies, from holding a broadcast licence. There is no statutory prohibition on state-funded organisations from holding broadcast licences.

The license holder here was ultimately the Chinese Communist Party whereas RT and TRT are state owned, so they're no different ownership wise than Deutsche Welle, France 24 or the BBC.

This wasn't about content:

We expect to conclude separate sanctions proceedings against CGTN for due impartiality and fairness and privacy breaches shortly.
NYTV and Roger Darthwell gave kudos
IS
Inspector Sands
Still seems to be on Freesat 221

Gone from 221, but still transmitting on the satellite itself
MA
Meridian AM Meridian (South) South Today
Still seems to be on Freesat 221

Gone from 221, but still transmitting on the satellite itself




RD
Roger Darthwell London London
Still seems to be on Freesat 221

Gone from 221, but still transmitting on the satellite itself





At this point it will be removed from Astra 28.2E isn't it?
MI
TheMike Central (East) East Midlands Today
Gone from 221, but still transmitting on the satellite itself



At this point it will be removed from Astra 28.2E isn't it?


Astra 28.2E is owned by SES, and CGTN could if it wanted to continue broadcasting as long as it continue to pay an uplink provider.

But because of the way UK platforms work - hardly anyone would be able to watch. Therefore, like Press TV before it, it will retreat to other satellite positions.

(The UK EPG system controls what can and can't be watched on TV platforms. When satellite TV was still new, there was talk about how viewers could potentially access all kinds of channels from around the world, with the IBA/ITC having no control - EPGs remove that issue, meaning the internet is now the way to go for international content, until the question of which apps appear on your TV is regulated...)
Last edited by TheMike on 4 February 2021 12:06pm

Newer posts