Catchup: all posts in the last 24 hours

115 posts, most recent first

12345
JKDerry1,354 posts since 15 Oct 2016
UTV Newsline
The Postmaster General was very strict with allocating broadcasting hours up until 1972. Every minute had to be accounted for on both the BBC and ITV.

I always liked seeing the ITV regions, especially Granada ensuring they used every single second of their allocation during these restricted times, compared to the BBC, who would nearly every day always fall short of their allocation and enjoyed too, as it saved them money.

People forget how regulated the hours were until 1972. For example, 50 years a go, the typical allocation of "normal programming" per day could not exceed 7.5 hours (later increased to 8 when the Tory government came to power in 1970).

Trade Test Transmissions filled in a lot of blanks and otherwise dead air, along with Schools programming, adult education, sport, state occasions and for some weird reason Welsh language programming.

On a side note - why did the Welsh get exempt programming hours?
JKDerry1,354 posts since 15 Oct 2016
UTV Newsline
It was always strange to me why LWT never tried to bother producing a local news programme by themselves from the late 1970s.

Yes, I understand their reasoning that investing money into a news service for weekends was a bit of a waste, but when they were forced by the authority to do it in 1988, they all of a sudden found the money to contract LWT News out.

Surely it would not have cost much to produce even a 10 minute news round up on a Saturday and Sunday, along with a decent Friday night bulletin themselves from 1982?

Instead from 1982 to 1988 LWT were content with having their continuity team just read the London news headlines ripped from the printer from LBC News. Literally a radio news bulletin read on air.
bluecortina745 posts since 26 Jul 2012
No, but having already seen it on wiki, I wanted to find a second source, as expected, to confirm.

When LWTs start time changed to 17:15 in 1982, the first bulletin was done by Thames for them, Thames weekend news. Was there anything to stop LWT asking Thames to provide the news for them across the whole weekend?


No nothing at all. But do remember LWT were programme contractors not broadcasters, the transmission schedule and the programmes within it were always signed off by the IBA. LWT operated within its franchise commitments and that included its news provision. The ITA and IBA always accepted that news provision for Londoners was different from the rest of the country - particularly over the weekend, that is why the somewhat ‘thin’ provision was acceptable to the IBA. The fact that the IBA may have changed its mind over the length of LWT’s initial franchise does not mean that LWT had to comply. But only an idiotic management would not do so. LWT could see the way the wind was blowing and offered increased news provision. The most pressure the IBA could apply was heavy hints, it couldn’t criticise what it had itself originally condoned.
3
Markymark, bilky asko and 623058 gave kudos
commseng161 posts since 8 Dec 2016
London London
From the boat in Bimini it was all very close to the edge. The uplink is on land and the power has been going on and off for the last three days. We were using a small standby genny for the show.
On the boat other issues stopped the batteries charging last night. We just about made it to the end of the programme before the second set gave up.
It has been very busy and this is just one site!
6
Hatton Cross, fanoftv and 4 others
  • UKnews
  • Joe
  • thegeek
  • welshkid
gave kudos
robertclark1251,309 posts since 13 Jan 2009
STV Central Reporting Scotland
No, but having already seen it on wiki, I wanted to find a second source, as expected, to confirm.

When LWTs start time changed to 17:15 in 1982, the first bulletin was done by Thames for them, Thames weekend news. Was there anything to stop LWT asking Thames to provide the news for them across the whole weekend?
kernow1,135 posts since 18 Jan 2006
Really and Eden have disappeared from the channels section of UKTV Play (on Sky catch-up), although existing programmes are still available.

I wonder if this is just a technical error, or if it's linked to the upcoming break-up of UKTV?